Ambulantním
specialistům!
V posledních dnech jsme se snažili
zjistit, co si s novou vyhláškou 50, platnou dnem vyhlášení, počnou
zdravotní pojišťovny. Kromě jejich společného tiskového prohlášení z 25.
ledna, které přetiskujeme, jsme byli ujištěni, že pojišťovny budou přijímat
lednové faktury normálně a jsou připraveny je proplácet zálohově jednou
šestinou pololetního průměru. Ambulantní specialisté (asi kolem tisíce), kteří
již podepsali dodatek do 28. ledna (tím
dnem VZP a patrně většina ostatních pojišťoven přestali dodatky nabízet a
přijímat), dostanou úhradu podle tohoto
dodatku, tj. s referenčním obdobím 2. pololetí 2003. Odhadujeme, že toto
referenční období je indiferentní nebo výhodné pro cca 25% zařízení a nevýhodné
až značně nevýhodné pro cca 75% zařízení, jak si aspoň zhruba může každý
spočítat sám. Konkrétnější informace lze od pojišťoven čekat po zasedání jejich
správních rad, tedy začátkem příštího týdne.
Nabízíme Vám
však už teď (hlavně těm, kteří Dodatky podepisují, aniž si je pořádně přečtou)
jakousi „kuchařku“ pro uzavírání dodatků pro l. pololetí 2005 na základě platné
vyhlášky 50 z ledna 2005, až je pojišťovny začnou (začnou-li) nabízet. Naše doporučení se značnou
měrou kryje s podobným návodem ČLK, ale navíc upozorňuje na místa, která by vás mohla připravit o částky
v řádu desetitisíců a možná vyšších.
Nejdřív si opatřete
vyhlášku, pokud ji nemáte (na http://www.mzcr.cz/ ).
I.
Prostudujte
si pozorně „Dodatek“ ke smlouvě, který Vám
nabídla nebo nabídne pojišťovna. Může se stát, že např. narazíte na požadavek
Vašeho souhlasu se zveřejněním Vašich dat touto pojišťovnou. Zamyslete se nad
tím, jestli s podáváním informací souhlasíte či nikoli. Názory mohou být
různé. Pokud nesouhlasíte, pak sporný odstavec vyškrtněte nebo požádejte
pojišťovnu o nové znění dodatku.
II.
Udělejte si
vlastní propočet maximální úhrady:
Ke
kontrole číselných dat uvedených v návrhu pojišťovny je třeba zjistit
vlastní data a doplnit do tabulky (uvedená čísla na příklad jsou smyšlená):
ÚDAJ
|
I/ 2004
II/2004 |
Počet unicitních RČ (URČ) |
100 |
Průměrný počet bodů na 1 URČ |
200 |
ZUM v Kč na 1 URČ |
20 |
ZULP v Kč
na 1 URČ |
40 |
( I/2004 = l. čtvrtletí 2004, podobně II/2004)
Pokud zjistíte, že za uvedené pololetí ošetříte méně než 150 unicitních rodných čísel, omezení maximální úhradou pro Vás
neplatí a tedy můžete další odstavce týkající se výpočtu maximální úhrady
přeskočit (viz bod 2.5 přílohy k vyhlášce).
K výpočtu maximální úhrady není
v příloze vyhlášky jednoznačné zadání. Teoreticky existují 2 možnosti,
které mohou být podle vyhlášky použity. Pro názornost uvádíme výpočet na
základě smyšlených dat z předchozí tabulky:
a/ max.
úhrada I/2005= 1,03 x max. úhrada I/2004,
to je v našem případě:
1,03 x / 100x200x1,04 + 100x20 + 100x40/ = 27 604 Kč
Hodnota bodu byla a je 1,04 Kč.
b/ v odstavci 2 přílohy k vyhlášce však není
uvedeno započtení ZUM a ZULP, chybí i započtení ceny bodu 1,04, pak by výpočet
vypadal:
Max. úhrada I/2005 = 1,03 x 100 x 200 = 20 600 Kč
Vidíte tedy rozdíl 7000 Kč , proto Vám stojí za to
si spočítat, co Vám pojišťovna nabízí a trvat na tom, že vyhlášku chápeme jen jako je
příklad a/.
Vyhláška dle odstavce 2.1
přílohy nabízí další zvýhodnění pro lékaře, jejichž průměrná maximální úhrada
na 1 rodné číslo je pod celostátním průměrem, pak k výpočtu maximální
úhrady se nepoužije průměr toho lékaře, ale průměr celostátní násobený 1,03.
Doporučení: zkontrolujte si, zda pojišťovna tuto
skutečnost neopomněla.
Ø
Ve vyhlášce již
není, že pojišťovna Vás nesmí pokutovat částkou vyšší než je 15% z celé
úhrady, kterou Vám za dané čtvrtletí vyplatila. Při překročení o 15 % Vaší loňské celkové preskripce či při překročení o 20% celostátního průměru na
l rodné číslo zaplatíte 25 % z tohoto překročení.
Ø
Ve vyhlášce již
není podmiňovací způsob „může uplatnit“, je natvrdo řečeno, že pojišťovna
„uplatní“.
Ø
Pozor: V bodech odst. 5 dané vyhlášky, které se
týkají regulací na léky a komplement, chybí uvedení minimálního počtu rodných
čísel, pod který se regulace neuplatní. Oněch 150 r.č. je uvedeno pouze
v souvislosti s maximální úhradou !
Ø
Problémem bude
preskripce u minimálního počtu URČ dané pojišťovny.
Příklad: V l. kvartále 2004 ošetří
zdravotnické zařízení jen jedno URČ té
pojišťovny a za léky utratí 20 Kč. V l. kvartále 2005 přijde opět jediný pacient, který potřebuje
vyšetření komplementu za 3000 Kč a léky za 3000 Kč, což není nic neobvyklého.
Celostátní číslo průměrného nákladu bude např.500 Kč. Z výše uvedeného by
plynulo, že by pojišťovna uplatnila regulační srážku (6000 - 500 ) x 0,25 = 1375
Kč.
Z toho plyne rada:
a) požadovat po pojišťovně
v dodatku uvedení minimálního počtu 75 r.č. za čtvrtletí pro neuplatnění
regulace na léky a komplement
b) pokud na to pojišťovna
nepřistoupí, pak nezbývá vzít a ošetřit takového pacienta malé pojišťovny jen
do výše stanoveného průměru dané pojišťovny, jinak zaplatíte jeho ošetření
z vlastního.
c) ti z Vás, kteří od
pojišťovny dostali návrh dodatku ještě v době před platností vyhlášky a
předpokládají, že v tomto pololetí ošetří méně než 75 pojištěnců této
pojišťovny, budou před touto regulací chráněni, pokud takový dodatek akceptovali
s podpisem nejdéle do 19. ledna 2005.
q V bodě 5.5 vyhlášky se
praví, že pokud se podaří lékaři dostat v nákladech na léky, zdrav.
prostředky a komplement pod svůj vlastní loňský průměr, měl by dle tohoto
odstavce dostat bonifikaci ve výši 30% uspořené částky.
q
Je uveden
termín pro vyplacení bonifikace do 60 kalendářních dní po skončení příslušného
čtvrtletí, tedy bonifikaci za l. kvartál by měli vyplatit už l. června, což je
zřejmě termín nereálný.
q
Mohl by se mezi
námi vyskytnout spekulant, který na pololetí výrazně sníží náklady a bude usilovat o bonifikaci. Možná by to
někde na půl roku šlo. Ale varujeme před účelových chováním, které by tomuto
lékaři v budoucnosti způsobilo nemalé ekonomické i odborné potíže.
Doufáme, že nastane doba, kdy se nebudou úkorně kontrolovat jen praxe
drahé, překračující limity, ale začnou se kontrolovat i ty extrémně levné.
Závěrem doporučujeme, aby
každý postupoval pokud možno podobně jako loni, snažil se vejít do navýšení 15
% nad loňskou skutečnost a nepoškozoval pacienty pod vidinou
bonifikace.
Jakmile dostaneme od
pojišťoven odpověď na naši žádost o konkrétní informace, uveřejníme je
neprodleně na našich www stránkách.
Rada SAS ČR