1) Vymezení pojmu handicapovaného pacienta ve vztahu k vykazování kódu.
Kdo se rozumí
handicapovaným pacientem? Kdy je možné nasmlouvat kód handicapovaného pacienta?
Odpovídá
vymezení handicapovaného pacienta např. držiteli průkazu ZTP nebo se jedná i o osoby,
které neovládají český jazyk?
Odpověď:
Výkon číslo 09509 ošetření handicapovaného pacienta, jak vyplývá z definice uvedené pod názvem výkonu ve vyhlášce č.
134/1998 Sb., ve znění vyhlášky č. 467/2012 Sb., zohledňuje zvýšenou náročnost
ošetření osob považovaných podle zákona č. 108/2006 Sb. (o sociálních službách)
za osoby závislé na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně
těžká závislost), stupni III (těžká závislost) a osob, kterým náleží
průkaz ZTP a ZTP/P dle zákona č. 329/2011 Sb. (zákon o poskytování dávek
osobám se zdravotním postižením).
Důvody použití výkonu
musí být ze zdravotnické dokumentace zřejmé. Vykazuje se maximálně 1 x denně a
lze vykazovat jen při klinickém vyšetření.
Výkon má hodnotu 100
bodů.
2) Podmínky
pro použití kódu dispenzarizovaného pacienta podle vyhlášky č. 39/2012 Sb. o
dispenzární péči.
Kdy a jak lze
přesně použít kód dispenzarizovaného pacienta? Vztah mezi vykazováním kódů a
dispenzární vyhláškou.
Odpověď:
Výkon číslo 09532
Prohlídka osoby dispenzarizované se, jak vyplývá z definice uvedené pod názvem výkonu ve vyhlášce č.
134/1998 Sb. ve znění vyhlášky č. 467/2012 Sb., vykazuje společně
s výkonem příslušného klinického vyšetření v případě provedení
dispenzární prohlídky v souladu s vyhláškou o dispenzární péči,
časové rozmezí dispenzárních prohlídek a označení specializace
dispenzarizujícího lékaře.
Výkon má hodnotu 10 bodů.
Podle
§ 31 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb. do dispenzarizace zařazuje registrující praktický lékař,
který zodpovídá za účelnost a koordinovanost dispenzární péče. Pro jednu
diagnózu může být pojištěnec dispenzarizován pouze u jednoho ošetřujícího
lékaře.
Nemoci, u kterých může registrující praktický lékař
pojištěnce do dispenzarizace zařadit, jsou uvedeny ve vyhlášce č. 39/2012 Sb.
Každý diabetolog by měl mít v dokumentaci
„doklad“ o tom, že mu registrující praktický lékař pacienta předal do
dispenzární péče, pak může vykazovat výkon číslo 09532, když provádí
dispenzární prohlídku.
Podle vyhlášky č. 39/2012 Sb. časové rozmezí dispenzárních
prohlídek provádí poskytovatel zdravotních služeb v takovém časovém
rozmezí, které vyžaduje zdravotní stav pacienta, nejméně 1 x ročně.
Každá dispenzární prohlídka je podle vyhlášky č.
134/1998 Sb. ve znění vyhlášky č. 467/2012 Sb., vždy cílené vyšetření (výkon číslo 13022
v odbornosti 103), které trvá 30 minut.
Dispenzární prohlídka v diabetologii je vždy cílené vyšetření
(13022), ne kontrolní. K cílenému vyšetření se vykazuje vždy při
dispenzární prohlídce výkon číslo 09532
(prohlídka osoby dispenzarizované) a pokud nejde o dítě do 18 let, tak
ještě 09543 (regulační poplatek 30 Kč uhrazen) nebo 09547 (pokud je pojištěnec
v hmotné nouzi a doloží to potvrzením).
3) V jakém případě se jedná o
soustavné a úmyslné porušování léčebného plánu pacientem?
Lze např.
určit, kdy se má pacient dostavit na kontrolu k lékaři v rámci
ordinačních hodin a neomluvené nedostavení následně posuzovat jako výše uvedené
porušování léčebného plánu?
Jak sankcionovat pacienty, kteří se
bez omluvy nedostavují k lékaři?
Existuje k této otázce judikatura?
Odpověď:
Úmysl a soustavnost
představují základní podmínky možného ukončení péče o pacienta podle § 48,
odst. 2, písm. d) zákona o zdravotních službách, za předpokladu úmyslného a
soustavného nedodržování navrženého léčebného individuálního postupu. Pokud lékař bude mít ve
své péči pacienta, který s příslušným individuálním léčebným postupem
vyslovil souhlas (záznam ve zdravotnické dokumentaci) a tento následně začal
porušovat (např. neaplikuje inzulín ani tablety, nedodržuje dietu apod.), lze
lékaři doporučit, aby se pokusil s pacientem prokazatelným způsobem
(email, pošta apod.), či alespoň telefonicky, spolu s příslušným záznamem
o tomto postupu lékaře do zdravotnické dokumentace pacienta, event. doplněným
podpisem svědka, spojit, upozornil jej na to, že léčebný postup (vč. léčebného
režimu) porušuje a jaké následky to pro něj může mít. Pokud z takovéto
komunikace s pacientem bude zřejmé, že i přes toto upozornění individuální
léčebný postup úmyslně a zejména soustavně nadále porušuje, lze uvažovat o
aplikaci ust. § 48 odst. 2 písm. d) zákona o zdravotních službách a péči o
takového pacienta ukončit.
Dále
platí, že pokud nebude možné s takovým pacientem spojení vůbec navázat,
resp. tento pacient nebude poskytovat žádnou součinnost nezbytnou pro
další poskytování zdravotních služeb (např. nebude se dostavovat na kontroly,
nebude reagovat na výzvy lékaře apod.), je dán důvod pro ukončení péče dle ust.
§ 48 odst. 2 písm. e). Toto ustanovení lze však aplikovat pouze za předpokladu,
že neposkytování součinnosti nesouvisí se samotným (nepříznivým) zdravotním
stavem pacienta (není hospitalizován a proto se nemůže dostavit ani komunikovat
se svým lékařem apod.). Současně platí omezení, že i v případech, kdy
budou důvody výše uvedené dány, nesmí ukončením péče v žádném
případě dojít k bezprostřednímu ohrožení života či k vážnému
poškození zdraví takového pacienta; stejně tak nesmí být ukončena péče o
pacienta, který vyžaduje poskytnutí neodkladné péče. V takových
případech by podmínky pro ukončení péče nebyly splněny.
Pokud
budou všechny podmínky pro ukončení péče splněny a poskytovatel se rozhodne
vůči určitému pacientovi takto postupovat, je poskytovatel v souladu
s ust. § 48 odst. 5 zákona o zdravotních službách povinen o ukončení péče
vyhotovit a pacientovi vydat písemnou zprávu, ve které uvede důvody ukončení
poskytování péče.
Zákon
o zdravotních službách úmysl
a ani soustavnost nedefinuje,
teoreticko-právním výkladem těchto pojmů lze dojít k tomu, že soustavností lze
rozumět stav trvající nepřetržitě určitou dobu (neustále od prvního zjištění)
nebo stav navazující na předchozí obdobný stav, tedy nikoliv stav nahodilý,
výjimečný nebo občasný, a úmyslným porušením se rozumí jednání, kdy pacient
věděl, že k takovému porušení může dojít a chtěl jej způsobit nebo věděl, že k
takovému porušení může dojít a pro případ, že jej způsobí, byl s tímto
srozuměn. Oba tyto znaky, tedy úmysl i soustavnost, musí být splněny současně.
Lhůta, v níž se má pacient dostavit na kontrolu
k lékaři, není žádným právním předpisem stanovena, tato bude zpravidla
vyplývat z individuálního léčebného postupu sestaveného ošetřujícím
lékařem. V úvahu, v závislosti na délce doby, po kterou pacient
lékaře v rozporu s léčebným postupem, s nímž původně vyslovil
souhlas, nenavštívil, připadá aplikace ust. § 48 odst. 2 písm. e) zákona o
zdravotních službách – ukončení péče o pacienta z důvodu neposkytování
součinnosti nezbytné pro další poskytování zdravotních služeb (která nesouvisí
se zdravotním stavem pacienta). Vždy bude záviset na významu prodlevy
v návštěvách u lékaře z pohledu řádného poskytování zdravotních
služeb, toto posouzení musí učinit sám poskytovatel.
V případě,
že by se pacient nedostavil nebo
opakovaně nedostavoval v rámci ordinačních hodin určitého dne v konkrétní
čas stanovený poskytovatelem (tzn. místo v 10.00 by se dostavil
v 15.00), nejedná se dle našeho názoru o případ, který by bylo možné
subsumovat pod nedodržování navrženého
léčebného individuálního postupu, pravděpodobně ani pod neposkytování
součinnosti nezbytné po další poskytování služeb. Určitou možností by mohlo
písm. d) § 48, odst. 2, pokud by se jednalo o neřízení se vnitřním řádem
poskytovatele, za předpokladu, že by vnitřní řád takovým způsobem ordinační
hodiny upravoval a pacient takovým jednáním porušoval práva ostatních pacientů.
Nicméně si dovolujeme uvést, že se jedná z naší strany o teoretickou úvahu
bez praktických zkušeností.
Zákon poskytovatelům zdravotních služeb možnost uložit sankce svým
pacientům nedává. Jedinou možností, respektive reakcí na jednání, případně
nejednání pacienta, je právě možnost ukončení péče o pacienta za předpokladů
stanovených v § 48, odst. 2 zákona o zdravotních službách. V daném případě by
se mohlo jednat právě o neposkytnutí součinnosti pro další poskytování
zdravotních služeb v souladu s § 48, odst. 2, písm. e), nejedná-li se o případy
uvedené v odst. 3 nebo 4 stejného paragrafu.
K tomuto ustanovení se nám prozatím nepodařilo najít žádnou
judikaturu, což
je patrně dáno relativně krátkou dobou účinnosti tohoto zákona.
S ohledem na možné
sankce (až 300.000,- Kč) v případě nesprávné aplikace těchto ustanovení
zákona vždy doporučujeme v konkrétní situaci konzultaci postupu
poskytovatele s právníkem v závislosti na okolnostech případu.
4) Problematika pacienta, který se
nemůže dostavit k poskytnutí diabetologické péče ve vztahu k absenci
návštěvní služby diabetologů.
Př. pacientka, která není schopna se o sebe postarat, je upoutána
na lůžku a není schopna si chodit pro léky ani na odběry. Dotyčný praktický
lékař byl požádán diabetologem o služby domácí péče pro pacientku z důvodu
výše uvedeného, nicméně nevyhověl.
Diabetolog
nemá návštěvní službu, ale současně je oprávněn předepsat lék pouze po
vyšetření pacienta, vyvstává tedy otázka, jak vyšetřit pacienta, který se
k diabetologovi nemůže dostavit.
Lze např.
pověřit praktického lékaře předepsáním diabetologického léku?
Odpověď:
Povinnost praktického
lékaře zajišťovat návštěvní službu byla uvedena v § 20, odst. 3 zákona č.
48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění do 31. 3. 2012. Od 1. 4. 2012 byl tento § zrušen a
návštěvní služba je definována v § 4 zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních
službách. V § 7 odst. 3 se pak uvádí,
že „součástí primární ambulantní péče
poskytované registrujícími poskytovateli v oboru všeobecné praktické
lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost je vždy návštěvní služba.“
Praktický lékař a praktický lékař pro děti a dorost je
tedy povinen zajišťovat pro registrované pojištěnce též návštěvní službu. Praktický lékař je povinen návštěvy provádět, žádný předpis však
nestanovuje, kdy a v jakých případech. Zda je u konkrétního pacienta návštěvní
služby potřeba, je proto na posouzení lékaře. Pokud se však pacient domnívá, že
praktický lékař zanedbal povinnou péči, nebo jiným způsobem nedostál svým
povinnostem, může si na toto pochybení stěžovat u zdravotní pojišťovny nebo u
České lékařské komory.
Návštěvní
službu, tedy poskytování zdravotní péče ve vlastním sociálním prostředí
pacienta, však mohou poskytovat všichni poskytovatelé ambulantní péče (návštěvy
specialistů u pacienta) jako součást služeb svým pacientům, a to pro ty výkony,
které nevyžadují vybavení dostupné jen ve zdravotnickém zařízení a speciální
hygienické požadavky.
Jedná se o výkon 09519 konzilium specialistou –
návštěva specialisty u pacienta
Návštěva specialisty u
lůžka nemocného v bytě. Výkon trvá 45 minut. Pokud se jedná o návštěvu v pobytovém zařízení sociálních
služeb nebo obdobném prostředí, lze vykázat v jeden den na jednoho klienta
tohoto zařízení, výkon klinického vyšetření se vykazuje zvlášť.
Pojišťovna
tento výkon hradí pouze tehdy, pokud je návštěva provedena na základě písemné
žádosti praktického lékaře registrujícího pacienta.
U každého léku, pokud
jej nemůže předepsat každý lékař, je uvedeno tzv. preskripční omezení. U některých léků lze delegovat i na
praktického lékaře, u některých nikoliv.
Například:
Kód léčivého
přípravku: |
0028743 |
Název léčivého
přípravku: |
JANUVIA 100 MG |
Doplněk léčivého
přípravku: |
POR TBL FLM 98X100MG |
ATC (anatomicko-terapeuticko-chemická
skupina): |
A10BH01 |
Maximální úhrada
pojišťovny: |
4212,09 Kč |
Nejvyšší možná cena v
lékárně při výdeji na recept: |
4244,54 Kč |
Nejvyšší možný
doplatek pacienta: |
32,45 Kč |
Průměrná aktuální cena
v lékárně: |
4244,54 Kč |
Průměrný aktuální
doplatek pacienta: |
32,45 Kč |
Výše doplatku
započitatelného do ročního limitu: |
0,00 Kč |
LIM1 = L L - Přípravek s preskripčním omezením je oprávněn předepsat k úhradě
zdravotní pojišťovnou pouze lékař se specializovanou způsobilostí s označením
odbornosti uvedené v preskripčním omezení, který má pro tuto specializovanou
způsobilost uzavřenu se zdravotní pojišťovnou smlouvu o poskytování předmětné
zdravotní služby, nebo jím písemně pověřený jiný lékař. |
|
OME1 = DIA,
END, INT DIA - diabetologie a
endokrinologie |
|
IND1 = P Sitagliptin je indikován v kombinaci s metforminem
a/nebo sulfonylureou nebo v kombinaci s thiazolidindiony u pacientů, u nichž
použití maximálních tolerovaných dávek zmíněných léčiv po dobu alespoň 3
měsíců společně s režimovými opatřeními nevedlo k uspokojivé kompenzaci diabetu
definované jako hladina HbAlc nižší než 6,0% dle IFCC. Nedojde-li k prokazatelnému
zlepšení kompenzace diabetu o 7% či vyšší pokles hladiny HbAlc při kontrole
po 6 měsících léčby, sitagliptin není dále indikován. |
5) Jaké jsou náležitosti lékařské zprávy podle zákona?
Odpověď:
Náležitosti lékařské zprávy, respektive zprávy o poskytnutých zdravotních
službách, jsou stanoveny v příloze č. 1 vyhlášky Ministerstva
zdravotnictví č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci.
Tato vyhláška v ustanovení §§ 1 až 3 podrobně upravuje, které údaje a
dokumenty o zdravotním stavu pacienta a skutečnostech souvisejících s
poskytováním zdravotních služeb pacientovi musí být obsahem zdravotnické
dokumentace a dále je součástí této vyhlášky rovněž stanovení
minimálního obsahu samostatných částí zdravotnické dokumentace.
Dle přílohy č. 1 jsou minimální náležitosti zprávy o poskytnutých
zdravotních službách stanoveny takto:
Zpráva o poskytnutých
zdravotních službách obsahuje:
a) údaje o
zjištěném zdravotním stavu, včetně výsledků laboratorních a dalších vyšetření,
b) údaje o
dosavadní léčbě a reakci pacienta na ní,
c) doporučení k
dalšímu poskytování zdravotních služeb, včetně doporučení v posudkové péči.
V případě jednorázového poskytnutí zdravotních služeb zpráva obsahuje
údaje o zjištěném zdravotním stavu, včetně výsledků laboratorních a dalších
vyšetření a doporučení k dalšímu poskytování zdravotních služeb.
V případě vyžádaných odborných vyšetření spočívajících v laboratorním
vyšetření nebo v použití přístrojového vybavení, zejména EKG, ultrazvuk,
rentgen, zpráva o poskytnutých zdravotních službách obsahuje informace podle
písmene a).
Vedle obligatorních náležitostí zprávy o poskytnutých zdravotních
službách zakotvuje příloha č. 1 rovněž minimální obsah následujících samostatných
částí zdravotnické dokumentace:
- výpisu ze zdravotnické dokumentace;
-vyžádání dalších zdravotních služeb (žádanka);
- informace o ukončení jednodenní lůžkové péče (propouštěcí zpráva) ;
-písemného souhlasu s poskytnutím zdravotních služeb (zdravotních
výkonů);
-záznamu o odmítnutí poskytnutí zdravotních služeb (revers)
-záznamu o dříve vysloveném přání;
-záznamu o souhlasu s poskytováním informací;
-lékařského posudku;
-dokumentace poskytovatele zdravotnické záchranné služby;
-dokumentace ošetřovatelské péče;
-pitevního protokolu;
-průvodního listu k pitvě.
6) Poskytování informací o diagnóze
pacienta rodinným příslušníkům, resp. pečovatelským agenturám.
Je např.
právem lékaře pozvat k poučení o dietě pacienta jiné osoby?
Lze podávat
informace agenturám, které se o pacienta starají?
Odpověď:
Podávání informací o
zdravotním stavu pacienta a o navržených zdravotních službách upravují
ustanovení §§ 31 až 33 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách.
Na základě ustanovení §
31 odst. 1 je poskytovatel povinen:
1) zajistit, aby byl
pacient srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu informován o svém
zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho
změnách
a dále
2) umožnit pacientovi nebo osobě určené pacientem klást doplňující
otázky vztahující se k jeho zdravotnímu stavu a navrhovaným zdravotním
službám, které musí být srozumitelně zodpovězeny
Právo klást doplňující
otázky dle tohoto ustanovení se tedy vztahuje na jakoukoliv osobu, která byla určena pacientem.
Jde-li o nezletilého
pacienta nebo pacienta zbaveného způsobilosti k právním úkonům, právo na
informace o zdravotním stavu a právo klást otázky náleží zákonnému zástupci
pacienta i pacientovi. Pacientovi se v tomto případě informace a
zodpovězení doplňujících otázek poskytne způsobem zohledňujícím jeho rozumovou
vyspělost a aktuální schopnost informaci porozumět.
Zákon dále výslovně
stanoví, že informace o zdravotním stavu se nepodá pacientovi, který v
důsledku svého zdravotního stavu není schopen poskytované informace vůbec
vnímat.
Ohledně informací o
nepříznivé diagnóze nebo prognóze zdravotního stavu pacienta zákon stanoví,
že taková informace může být v nezbytně nutném rozsahu a po dobu nezbytně
nutnou zadržena, lze-li důvodně předpokládat, že by její podání mohlo
pacientovi způsobit závažnou újmu na zdraví.
Takto ovšem nelze
postupovat v případě, kdy:
a) informace o určité
nemoci nebo predispozici k ní je jediným způsobem, jak pacientovi umožnit
podniknout preventivní opatření nebo podstoupit včasnou léčbu,
b) zdravotní stav
pacienta představuje riziko pro jeho okolí,
c) pacient žádá výslovně
o přesnou a pravdivou informaci, aby si mohl zajistit osobní záležitosti.
Ve smyslu vznesených
otázek můžeme problematiku poskytování informací o zdravotním stavu pacienta
dále rozdělit s ohledem na možný rozsah poskytovaných informací na 1) poskytování informací osobám blízkým - tedy především rodinným
příslušníkům pacienta a 2)
poskytování informací jiným osobám,
např. pečovatelským agenturám.
1) poskytování informací rodinným příslušníkům
pacienta, resp. osobám blízkým:
Osobou blízkou se
rozumí:
příbuzný v řadě přímé, sourozenec, manžel nebo partner a dále se pokládají za osoby sobě navzájem blízké jiné
osoby v poměru rodinném nebo obdobném, jestliže by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně
pociťovala jako újmu vlastní.
Rodinným příslušníkům
pacienta,
kteří splňují podmínky definice osoby blízké, v první řadě náleží již
zmíněné právo klást doplňující otázky vztahující se ke zdravotnímu stavu
pacienta a k navrhovaným zdravotním službám, to ovšem jen za podmínky,
že k tomuto oprávnění tyto osoby pacient určí.
Dále ustanovení § 32 odst.
1 zákona o zdravotních službách stanoví, že pacient může určit osobu, které má být informace o jeho zdravotním
stavu podána.
Záznam o určení osoby,
které má být informace o zdravotním stavu podána, je následně součástí
zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi; záznam podepíše pacient a
zdravotnický pracovník.
Významné je dále
ustanovení § 33 odst. 1 zákona o zdravotních službách, podle kterého pacient může při přijetí do péče nebo
kdykoliv po přijetí do péče určit osoby, které mohou být informovány o jeho
zdravotním stavu, a současně může určit, zda tyto osoby mohou nahlížet
do zdravotnické dokumentace o něm vedené nebo do jiných zápisů vztahujících
se k jeho zdravotnímu stavu, pořizovat si výpisy nebo kopie těchto dokumentů a
zda mohou v případech podle § 34 odst. 8 zákona o zdravotních službách vyslovit
souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb.
Uvedené určení takové osoby
může pacient rovněž kdykoliv odvolat.
Záznam o vyjádření
pacienta je součástí zdravotnické dokumentace o něm vedené; záznam podepíše
pacient a zdravotnický pracovník. Součástí záznamu je rovněž sdělení pacienta,
jakým způsobem mohou být informace o jeho zdravotním stavu sdělovány.
Pacient může rovněž vyslovit
zákaz poskytovat informace o zdravotním stavu kterékoliv osobě.
Jde-li o pacienta, který nemůže s ohledem na
svůj zdravotní stav osoby tímto způsobem
určit, mají právo na informace o jeho aktuálním zdravotním stavu a na
pořízení výpisů a kopií zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi osoby
blízké (§
33 odst. 3 zákona o zdravotních službách).
V tomto případě
platí, že pokud pacient již dříve vyslovil zákaz sdělovat informace o svém
zdravotním stavu určitým osobám blízkým, lze informaci těmto osobám podat
pouze v případě, že je to v zájmu ochrany jejich zdraví nebo ochrany zdraví
další osoby, a to pouze v nezbytném rozsahu.
Ustanovení § 33 odst. 5
zákona stanoví rovněž, že právo na informace o zdravotním stavu pacienta,
ale pouze v nezbytném rozsahu, mají rovněž osoby, které s pacientem přišly do
styku a tyto informace jsou rozhodné pro ochranu jejich zdraví.
Z výše uvedeného
vyplývá, že v případě pacienta, který s ohledem na svůj zdravotní
stav nemůže určit osoby, které mají právo na informace o jeho zdravotním stavu,
mají právo na informace o jeho aktuálním zdravotním stavu a na pořízení
výpisů a kopií zdravotnické dokumentace ze
zákona pouze osoby blízké.
Pokud by pacient
vyslovil zákaz poskytovat informace o
zdravotním stavu určité blízké osobě, může takové osobě blízké náležet právo
uvedené v § 31 odst. 6, který stanoví, že „jestliže to zdravotní
stav nebo povaha onemocnění pacienta vyžadují, je poskytovatel oprávněn sdělit
osobám, které budou o pacienta osobně
pečovat, informace, které jsou
nezbytné k zajištění této péče nebo pro ochranu jejich zdraví.“
Podaná informace však nesmí
v tomto případě obsahovat sdělení o konkrétní diagnóze onemocnění
pacienta, měla by se omezit skutečně pouze na informace nezbytné pro řádnou
léčbu pacienta (například informace o dietních omezeních) a pro ochranu jeho
okolí, je-li to s ohledem na charakter onemocnění nezbytné (například
informaci, že se jedná o onemocnění infekčního charakteru a proto je nezbytné
při péči o pacienta dodržovat zvýšenou míru hygieny, užívání osobních
ochranných prostředků apod.).
2) Poskytování informací jiným osobám, např.
pečovatelským agenturám:
Oproti osobám blízkým
náleží pečovatelským agenturám právo na informace o zdravotním stavu pacienta v užším rozsahu.
Pečovatelská agentura
může dle § 31 odst. 1 zákona o zdravotních službách klást doplňující otázky
vztahující se ke zdravotnímu stavu pacienta a navrhovaným zdravotním službám,
které musí být srozumitelně zodpovězeny, byla-li k tomu pacientem určena.
Rovněž může být
pečovatelská agentura dle ustanovení § 32 odst. 1 zákona určena pacientem
k tomu, aby jí byla podána informace o jeho zdravotním stavu či dle
ustanovení § 33 odst. 1 zákona určena pacientem při přijetí do péče nebo
kdykoliv po přijetí do péče jako osoba, která může být informována o zdravotním
stavu pacienta, resp. osoba, která má právo nahlížet do zdravotnické
dokumentace o něm vedené nebo do jiných zápisů vztahujících se k jeho
zdravotnímu stavu, pořizovat si výpisy nebo kopie těchto dokumentů a zda mohou
v případech podle § 34 odst. 8 zákona o zdravotních službách vyslovit souhlas
nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb.
Na pečovatelské agentury
se však již nevztahuje právo na informace o aktuálním zdravotním stavu
pacienta a na pořízení výpisů a kopií zdravotnické dokumentace vedené o
pacientovi, který nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav určit osoby, které mohou být informovány.
Pokud tedy příslušná
pečovatelská agentura nebyla pacientem přímo určena jako osoba, které náleží právo na informace o jeho zdravotním stavu, přichází v úvahu
pouze:
1) použití ustanovení §
33 odst. 5 zákona o zdravotních službách, podle kterého právo na informace o
zdravotním stavu pacienta, a to pouze v nezbytném rozsahu, mají rovněž
osoby, které s pacientem přišly do styku a tyto informace jsou rozhodné pro
ochranu jejich zdraví;
2) použití ustanovení §
31 odst. 6 zákona o zdravotních službách, podle kterého je poskytovatel
oprávněn sdělit osobám, které budou o pacienta osobně pečovat, informace, které
jsou nezbytné k zajištění této péče nebo pro ochranu jejich zdraví, jestliže to
zdravotní stav nebo povaha onemocnění pacienta vyžadují.